Babylon 5
A Babylon 5 egy amerikai sci-fi tévésorozat. Létrehozója, producere és nagyrészt forgatókönyvírója is J. Michael Straczynski. A TV sorozat és a kapcsolódó TV filmek zenéjét Christopher Franke szerezte. A bevezető film The Gathering címmel 1993. február 22-én került adásba, a sorozat vetítése pedig 1994. január 26-ától 1998. november 25-éig tartott (110 epizód). Kezdetben a rövid életű Prime Time Entertainment Network-kel, később pedig a TNT kábelhálózattal karöltve készült. Mivel az Egyesült Királyság Channel 4 adója minden héten jelentkezett az új epizóddokkal szünet nélkül, így a korai szezonok utolsó 4-5 része ott hamarabb került adásba, mint az Egyesült Államokban.
A sorozat számos díjat nyert, többek között két Hugo-díjat a „Legjobb drámai előadás” kategóriában.
A sorozat története öt évet ölel fel, amelyet öt szezon alatt forgattak, szezononként 22 résszel. John Iacovelli designer szavai szerint a „Babylon 5 egy ablak a jövőre”, utalva az űropera ötletéhez. A középpontban a hatalmas Babylon 5 nevű űrállomás áll, egy 8 km hosszú, és 2,5 millió tonnás forgó kolónia, amely egy találkozóhely a béke előmozdítása érdekében a diplomácia, kereskedelem és együttműködés jegyében. A Babylon 5 a politikai konfliktusok és intrikák központja, ami egy hatalmas csillagközi konfliktus főszereplőjévé válik, amelynek a végén (bár nagy árat fizetve) győztesen kerül felül a káosz és a sötétség erői felett. Ezt tükrözi a bevezető monológ minden rész elején, amely szerint az „egyetlen remény a békére” az első szezon alatt, a harmadik szezonban pedig már „egyetlen remény a győzelemre”.
Straczynski maga is régóta sci-fi rajongó, aki elhatározta, hogy készít egy sci-fi sorozatot felnőttek részére, ahol egyszer végre minden gondosan meg van kreálva, konzisztens a technológia, „nincsenek gyermekek, és aranyos robotok”. Ez nem egy utópisztikus jövő, jelen van a kapzsiság és a hajléktalanság egyaránt. A Babylon 5 nem az a hely, ahol a nap végén minden ugyanolyan marad, a főszereplők változnak, fejlődnek, élnek, és meghalnak. Egy szemérmetlen politikai show-ként mindig kész foglalkozni politikával, szexszel, vallással és filozófiával.
A legtöbb televíziós műsorral ellentétben a sorozat cselekménye előre kitervelt, mint egy regény, meghatározott kezdéssel, cselekménnyel és befejezéssel. Emellett a kapcsolódó regények, képregények, és novellák fontos részét képezik a teljes történetnek.
Nagy vonalakban a sztori egészét kidolgozták még az első rész forgatása előtt. A teljes (elnagyolt) történet ismerete a kezdetektől előnyös volt sok szempontból, mivel a hosszabb távú tervezés nagymértékben csökkentette a jelmezek és díszletek előállítási költségeit. A cselekmény előzetes ismerete megengedte a nagymértékben állandó díszletek használatát, összehasonlítva több más sorozattal, ahol előfordulhat, hogy minden egyes részhez teljesen új kellékek, jelmezek kellenek.
Annak ellenére, hogy a történet egy kerek egész (és az epizódok többségét Straczynski írta, köztük a 3. és 4. szezon összes epizódját, ilyen előtte még soha nem fordult elő az amerikai televíziózásban) szükségessé vált a cselekmény fonalának hozzáigazítása a külső körülményekhez. Ilyen volt Michael O'Hare (aki az állomás parancsnokát alakította volt az első szezon alatt) távozása az első szezon után, Claudia Christian (Susan Ivanova) és Andrea Thompson (Talia Winters) távozása a sorozat folyamán, valamint a negyedik szezon történetének összesűrítése, a sorozat (különböző nehézségek folytán történő) törlésétől való félelem miatt. Következésképpen a negyedik szezon tele van szédítő mennyiségű tartalommal, és az utolsó epizód, amit a 4. szezonban forgattak, csak az 5. szezon végén került adásba, a sorozat befejező epizódjaként.
A Babylon 5-öt gyakran említik a sci-fi televíziózás színvonalának emelőjeként, mivel cselekményvezérelt elbeszélést alkalmaz, ami jelenleg elterjedt a sci-fi és drámai filmsorozatoknál. Straczynski előre látta a digitális televíziózás elterjedését, és a sorozatot eleve 16:9 formátumban forgatta a szokásos 4:3 helyett – teljes 6 évvel azelőtt, hogy például a Vészhelyzet, vagy más sorozatok használni kezdték volna e technikát. A Babylon 5 ezenkívül úttörő volt a számítógépes technika alkalmazása szempontjából a vizuális effektusok készítésénél, abban az időben, amikor a makettek és miniatűrök használata volt szokásos, a film legtöbb jelenetét Amiga számítógépekkel renderelték. Ezeken kívül az első olyan sci-fi, amely tiszteletben tartja a newtoni fizikát az űrcsatákban. Példáját azóta több sorozat követte, mint például Joss Whedon féle Firefly, és a Battlestar Galactica Sci-Fi Channel féle verziója (2003). |